محل تبلیغات شما


2. جامع بودن
آموزه های وحیانی اسلام، پاسخ گوی همه نیازها و خواسته های بشر است و
به همه جنبه های گوناگون وجود او توجه دارد. این آموزه ها با یکدیگر
هم خوانی و هماهنگی استواری دارند و هدف اصلی آنها رساندن انسان به
سعادت دنیوی و اخروی است. در یک تقسیم بندی کلی می توان گفت انسان
به دو نوع شناخت نیازمند است:
الف) جهان بینی: بینش های کلی هماهنگ درباره جهان
(1) و انسان یا نوعی
برداشت و تحلیل است که انسان درباره هستی و جهان و درباره خودش،
جامعه و تاریخ دارد.
(2)
ب) ایدئولوژی: در ایدئولوژی هم به جنبه های ثابت نیازهای روحی و
مادی انسان و هم به جنبه های متغیر وجود وی توجه شده است. از این رو، هر
دو جنبه باید بررسی شود. اصول ثابت، کلی و عملی، همان قوانین کلی بوده
که عمل به آن لازم و ضروری است و تحولات زندگی به ثابت بودن آن آسیب
نمی رساند. همچنین زمان موجب تحول و تغییر در شیوه زندگی انسان ها
می شود. از این رو، در هر عصر و زمانی به طرح و برنامه ویژه ای نیاز است تا به
روشنی، بایدها و نبایدها و روش های مورد نیاز زندگی را مشخص کند. به این
ترتیب، احکام متغیر و متحول شکل می گیرد. اسلام با توجه به متغیر بودن
نیازهای زندگی انسان، با طرح دیدگاه ولایت منصوصه _ که متولی طرح و
اجرای احکام ثانوی بر مبنای اصول ثابت و نیز اجتهاد به عنوان نیروی محرکه
است _ به همه این نیازها پاسخ می گوید.
پس به طور کلی می توان گفت اسلام با توجه به نیازهای ثابت و متغیر
زندگی انسان و دو بعد مادی و معنوی وجود وی، درصدد برآوردن همه این
نیازهاست. آموزه های اسلام به گونه ای است که هم موجب تعالی معنوی و
اخروی و هم مایه پیشرفت مادی و دنیوی انسان می شود. پس توجه اسلام به
رشد هماهنگ و متوازن جنبه های معنوی و مادی انسان، به منظور تحقق
اهدافی متعالی است. برای تکامل هر دو جنبه وجودی انسان، ابزارها، عوامل و راه کارهای گوناگونی وجود دارد که باید شناخته شود. برنامه زندگی انسان
باید با توجه به همه این عوامل تنظیم شود تا رشد وی متوقف نشود یا دچار
بی تعادلی نگردد.
(3) بر همین اساس، باید نوعی توازن میان همه جنبه های
وجودی انسان برقرار باشد؛ زیرا ناهماهنگی در رشد و تعالی جنبه های
وجودی، انسان را از تکامل حقیقی باز می دارد و موجب سقوط یا رکود وی
می شود. تعالی روحی و معنوی انسان به عمل و پای بندی وی به پیمان فطری
وابسته است که با خدا بسته؛ پیمانی که بیان کننده بندگی عاشقانه انسان و ربوبیت
جاودانی پروردگار است.
(4)

1-. محمدتقی مصباح یزدی، آموزش عقاید، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1367، چ 2، ج 1 و 2، ص 29.
2-. مرتضی مطهری، مسئله شناخت، تهران، انتشارات صدرا، 1365، چ 2، ص 13.
4- . نک: سیدمحمد حسینی بهشتی و دیگران، شناخت اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص 222.
منبع: اصول و شاخصه های تمدن نبوی/ سیدرشید صمیمی؛ تهیه شده در مرکز پژوهش های اسلامی


صلح امام مجتبی علیه السلام یک وظیفه الهی:

مقام علمی حضرت ابوالفضل عباس سلام الله علیها

اربعین/آمدن جابر به كربلا در روز اربعین

های ,انسان ,جنبه ,توجه ,کلی ,زندگی ,جنبه های ,با توجه ,انسان و ,توجه به ,است که

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

وبسایت شخصی محمد صالح طراحی کار گزاران Thomas's site شاپور بهیان وبلاگ نمایندگی شمس زندگی جاریسیت فقط برای خنده طلائى هیدرولیك suphabelo Thomas's blog