یكى از آثار و بركات سید الشهدا علیهالسلام در بعد اخلاقى - تربیتى این است كه قیام او باعث گردید در
جامعه مسلمانان نوعى اخلاق جدید بلند نظرانه پدید آید و نظر انسان را به زندگى خود و دیگران، دگرگون سازد تا بتواند بدینوسیله جامعه را اصلاح نماید و به عبارت دیگر، با خودسازى به دیگر سازى نیز بپردازد.
آرى، در آن زمانى كه بنیاد روانى و اخلاقى مردم در هم ریخته و ویران شده بود و این ویرانى شامل رهبران مسلمین و بزرگان آنان نیز شده بود و با اخلاق و شیوه اى وحشتناك زندگى مىكردند، امام حسین علیهالسلام
یگانه درمان آن حالت بیمار گونه را كه در مجتمع مسلمانان مورد قبول واقع شده بود، در قیام آشكار و فریاد درآن سكوت مرگبار دید. لذا آن حضرت با خون پاك خود و فرزندان و یارانش و با همه اعتبارات احساسى
و تاریخى، حتى شمشیر و عمامه جدش رسول خدا صلىاللهعلیهوآله ، وارد مبارزه گردید تا همه روزنهها و
راههاى توجیه را فرو بندد.
سید الشهدا علیهالسلام نیك دریافته بود كه وجدان شكست خورده و اخلاق پست امت را نمىتوان به وسیله
رویارویى ساده دگرگون ساخت، از این رو با قیام و شهادت خویش دیرى نپایید كه اخلاق هزیمت و فرار را به نیرویى عظیم درآورد و اخلاق جدیدى به جاى آن جایگزین نمود.
به راستى شهادت حسین بن على علیهالسلام تأثیر ژرف و شگرفى بر شیعیان ساكن و ساكت به جاى گذاشت ، و سرنوشت غم انگیز نواده پیامبر اكرمصلىاللهعلیهوآله عواطف اخلاقى و مذهبى مردم را به هم ریخت.
در اثر قیام و شهادت امام حسین علیهالسلام موجى در روح مسلمین به وجود آمد، حمیت و عزت، شجاعت و صلابت
به وجود آمد، و احساسات بردگى و اسارتى كه از اواخر حكومت عثمان و تمام دوره معاویه بر روح جامعه اسلامى
حكمفرما بود، تضعیف شد و ترس آنها را فرو ریخت ، خلاصه، ابا عبد الله علیهالسلام به اجتماع اسلامى شخصیت
داد.
برگرفته از کتاب آثار و بركات سید الشهدا (علیه السلام) نوشته علیرضا رجالی تهرانی
جامعه مسلمانان نوعى اخلاق جدید بلند نظرانه پدید آید و نظر انسان را به زندگى خود و دیگران، دگرگون سازد تا بتواند بدینوسیله جامعه را اصلاح نماید و به عبارت دیگر، با خودسازى به دیگر سازى نیز بپردازد.
آرى، در آن زمانى كه بنیاد روانى و اخلاقى مردم در هم ریخته و ویران شده بود و این ویرانى شامل رهبران مسلمین و بزرگان آنان نیز شده بود و با اخلاق و شیوه اى وحشتناك زندگى مىكردند، امام حسین علیهالسلام
یگانه درمان آن حالت بیمار گونه را كه در مجتمع مسلمانان مورد قبول واقع شده بود، در قیام آشكار و فریاد درآن سكوت مرگبار دید. لذا آن حضرت با خون پاك خود و فرزندان و یارانش و با همه اعتبارات احساسى
و تاریخى، حتى شمشیر و عمامه جدش رسول خدا صلىاللهعلیهوآله ، وارد مبارزه گردید تا همه روزنهها و
راههاى توجیه را فرو بندد.
سید الشهدا علیهالسلام نیك دریافته بود كه وجدان شكست خورده و اخلاق پست امت را نمىتوان به وسیله
رویارویى ساده دگرگون ساخت، از این رو با قیام و شهادت خویش دیرى نپایید كه اخلاق هزیمت و فرار را به نیرویى عظیم درآورد و اخلاق جدیدى به جاى آن جایگزین نمود.
به راستى شهادت حسین بن على علیهالسلام تأثیر ژرف و شگرفى بر شیعیان ساكن و ساكت به جاى گذاشت ، و سرنوشت غم انگیز نواده پیامبر اكرمصلىاللهعلیهوآله عواطف اخلاقى و مذهبى مردم را به هم ریخت.
در اثر قیام و شهادت امام حسین علیهالسلام موجى در روح مسلمین به وجود آمد، حمیت و عزت، شجاعت و صلابت
به وجود آمد، و احساسات بردگى و اسارتى كه از اواخر حكومت عثمان و تمام دوره معاویه بر روح جامعه اسلامى
حكمفرما بود، تضعیف شد و ترس آنها را فرو ریخت ، خلاصه، ابا عبد الله علیهالسلام به اجتماع اسلامى شخصیت
داد.
برگرفته از کتاب آثار و بركات سید الشهدا (علیه السلام) نوشته علیرضا رجالی تهرانی
صلح امام مجتبی علیه السلام یک وظیفه الهی:
اخلاق ,علیهالسلام ,كه ,قیام ,حسین ,جامعه ,سید الشهدا ,را به ,امام حسین ,بود و ,و با
درباره این سایت