محل تبلیغات شما

1. فطری بودن
سازگاری با طبیعت و ساختار آفرینش انسان و برآوردن نیازهای طبیعی و
فطری او، شرط اصلی اثرگذاری و نفوذ یک دین در وی است؛ زیرا در غیر این
صورت، آموزه های آن دین عملی نخواهد شد و نقش و جایگاه خود را در
رساندن انسان به سعادت و خوش بختی از دست خواهد داد. آموزه های
وحیانی اسلام با فطرت و سرشت الهی انسان هماهنگ است. از این رو، هر
ملتی با هر نژاد، فرهنگ و فرقه ای آن را با ویژگی های فطری خود سازگار
می یابد و به راحتی آن را می پذیرد. بر همین اساس، اسلام توانست در مدت
بسیار کوتاهی از محدوده جزیره العرب فراتر رود و گلبانگ توحید را در
سراسر جهان طنین افکن سازد. خداوند در آیه ای از قرآن کریم به این ویژگی
این گونه اشاره می کند:
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفًا فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ
اللّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ. (روم: 30)
پس روی [دل] خود را به آیین پاک پروردگار متوجه کن. این فطرتی
است که خداوند انسان را بر آن آفریده است. در آفرینش خدا دگرگونی
نیست. این است دین و آیین محکم و استوار.
این آیه، بیان گر توحید فطری است که از طریق درون و مشاهده باطنی
امکان پذیر است و به اسباب و واسطه نیاز ندارد.
(1) 
در آیین مقدس اسلام،
هماهنگی بسیار دقیقی میان تشریع و تکوین وجود دارد، به گونه ای که این
دین به جنبه تکوینی وجود انسان بسیار توجه داشته و قوانین، تکالیف و
مسئولیت هایی که بر دوش انسان نهاده شده، بر همین اساس است.
(2)
از دیدگاه قرآن، دین الهی، دینی واحد است؛ یعنی همه پیامبران خدا برای
تبلیغ یک دین آمده اند. در هیچ آیه ای از قرآن، کلمه ادیان» نیامده، بلکه
همواره از دینی واحد سخن به میان است؛ زیرا اصول دین الهی همواره ثابت
و تغییرناپذیر و فروع دین، متغیر و تکامل پذیر است که بر اساس شریعت ها
تکامل می یابد. برای مثال، شریعت اسلام به عنوان کامل ترین شریعت الهی،
کامل ترین و جامع ترین آموزه های هدایتی بشر را در بردارد، ولی از نظر
اصول، هیچ تفاوتی با دیگر شرایع آسمانی مانند شرایع نوح علیه السلام، ابراهیم علیه السلام،
عیسی علیه السلام و موسی علیه السلام ندارد.
پینوشتها: 1-. ناصر مکارم شیرازی، برگزیده تفسیر نمونه، تحقیق و تنظیم: احمدعلی بابایی، قم، مدرسه امیرالمؤمنین، ج 3، ص 533.
2-. نک: المعالم الاساسیه للرساله الاسلامیه، هیئت مؤلفان، کویت، دارالتوحید، 1399 ه_ . ق، چ 1، ص 522.
برگرفته از کتاب اصول و شاخصه های تمدن نبوی/ سیدرشید صمیمی؛ تهیه شده در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما




صلح امام مجتبی علیه السلام یک وظیفه الهی:

مقام علمی حضرت ابوالفضل عباس سلام الله علیها

اربعین/آمدن جابر به كربلا در روز اربعین

دین ,انسان ,های ,ای ,علیه ,آموزه ,یک دین ,است که ,تمدن نبوی ,که بر ,خود را

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

anatceima permimatde فیلم و سریال رایگان | اسرا فیلم ciotravqueta Alecia's receptions فروشگاه اینترنتی زیور آلات،هدیه برای خانم ها،هدیه برای همسر،فروش کالای لوکس،سواروفسکی کتابخانه عمومی حبیب الله امامی نمین etrocheckwinc ovunstatex شرکت آرکادنیز یاس