3. سهولت و سماحت,
آموزه های الهی اسلام، چه در زمینه مبادی عقیدتی و مبانی فکری و چه در
زمینه اخلاق عملی که شیوه و راه و رسم زندگی است، متین، ساده و دور از
ابهام است. حاکمیت تسامح بر شریعت و نفی حرج، بیانگر تساهل در اجرای
احکام ی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این ویژگی
موجب گسترش بسیار سریع اسلام در صدر اسلام و پیشرفت روز افزون این
دین الهی در طول تاریخ به ویژه در عصر حاضر است. استاد مرتضی مطهری،
شریعت رسول گرامی اسلام را شریعت سهله و سمحه می داند و می نویسد:
در این شریعت، به حکم اینکه سهله» است، تکالیف دست و پاگیر و
شاق و حرج آمیز وضع نشده و خداوند در دین خود تنگنایی قرار نداده
است و به حکم اینکه سمحه» (باگذشت) است، هر جا که انجام تکلیفی
توأم با مضیقه و در تنگنا واقع شدن گردد، آن تکلیف ملغی می شود.
(1)
خداوند در آیه ای از قرآن در این باره می فرماید: یُریدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لایُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ؛ خداوند آسانی را برای شما اراده کرده و سختی و مشقت را اراده نکرده است.»
(بقره: 5). پیامبر اسلام نیز در سخنی ارزشمند، به معاذ بن جبل فرمود: بَشِّرْ
و لا تُنَفِّر، یَسِّرْ و لا تُعَسِّرْ؛ [ای معاذ!] مردم را بشارت ده و در دل آنها نفرت ایجاد مکن.
آسان گیر باش و سخت گیر مباش.»
(2) آن حضرت حتی در تبلیغ اسلام نیز آسان
می گرفت و بیشتر، از بشارت و امید استفاده می کرد تا ترس و تهدید. آن
حضرت همواره مدارا و آسان گیری را به یارانش گوشزد می کرد و آنها را از
اینکه دیگران را در تنگنا و فشار قرار دهند، باز می داشت.
پینوشتها: 1-. مرتضی مطهری، وحی و نبوت، تهران، انتشارات صدرا، 1370، چ 4، ص 225.
2-. مرتضی مطهری، سیری در سیره نبوی، تهران، انتشارات صدرا، 1371، چ 6، صص 216 و 217.
منبع: اصول و شاخصه های تمدن نبوی/ سید رشید صمیمی؛ تهیه شده در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
آموزه های الهی اسلام، چه در زمینه مبادی عقیدتی و مبانی فکری و چه در
زمینه اخلاق عملی که شیوه و راه و رسم زندگی است، متین، ساده و دور از
ابهام است. حاکمیت تسامح بر شریعت و نفی حرج، بیانگر تساهل در اجرای
احکام ی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این ویژگی
موجب گسترش بسیار سریع اسلام در صدر اسلام و پیشرفت روز افزون این
دین الهی در طول تاریخ به ویژه در عصر حاضر است. استاد مرتضی مطهری،
شریعت رسول گرامی اسلام را شریعت سهله و سمحه می داند و می نویسد:
در این شریعت، به حکم اینکه سهله» است، تکالیف دست و پاگیر و
شاق و حرج آمیز وضع نشده و خداوند در دین خود تنگنایی قرار نداده
است و به حکم اینکه سمحه» (باگذشت) است، هر جا که انجام تکلیفی
توأم با مضیقه و در تنگنا واقع شدن گردد، آن تکلیف ملغی می شود.
(1)
خداوند در آیه ای از قرآن در این باره می فرماید: یُریدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لایُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ؛ خداوند آسانی را برای شما اراده کرده و سختی و مشقت را اراده نکرده است.»
(بقره: 5). پیامبر اسلام نیز در سخنی ارزشمند، به معاذ بن جبل فرمود: بَشِّرْ
و لا تُنَفِّر، یَسِّرْ و لا تُعَسِّرْ؛ [ای معاذ!] مردم را بشارت ده و در دل آنها نفرت ایجاد مکن.
آسان گیر باش و سخت گیر مباش.»
(2) آن حضرت حتی در تبلیغ اسلام نیز آسان
می گرفت و بیشتر، از بشارت و امید استفاده می کرد تا ترس و تهدید. آن
حضرت همواره مدارا و آسان گیری را به یارانش گوشزد می کرد و آنها را از
اینکه دیگران را در تنگنا و فشار قرار دهند، باز می داشت.
پینوشتها: 1-. مرتضی مطهری، وحی و نبوت، تهران، انتشارات صدرا، 1370، چ 4، ص 225.
2-. مرتضی مطهری، سیری در سیره نبوی، تهران، انتشارات صدرا، 1371، چ 6، صص 216 و 217.
منبع: اصول و شاخصه های تمدن نبوی/ سید رشید صمیمی؛ تهیه شده در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
صلح امام مجتبی علیه السلام یک وظیفه الهی:
اسلام ,های ,خداوند ,مرتضی ,است، ,شریعت ,شاخصه های ,های تمدن ,تمدن نبوی ,خداوند در ,و شاخصه ,تهران، انتشارات صدرا،
درباره این سایت